Arctische reis in de lente
Ervaar de lente in Spitsbergen
- Zeilschip
- sv Noorderlicht
- Spitsbergen
- Alkhornet
- Barentsburg
De reisbeschrijving
Dag tot dag beschrijving
-
Expeditiereis met het Zeilschip Noorderlicht
-
Nachten
7
-
Maaltijden
Volpension
-
Bijzonderheden
Hutten op indeling
Zeilschip Noorderlicht
Het Zeilschip Noorderlicht is geschikt voor zeilexpedities naar Spitsbergen en de Lofoten/Vesterålen. De tweemastschoener Noorderlicht is origineel gebouwd in 1910 in Flensburg. In 1991 is de boot door de huidige eigenaars gekocht en totaal gerenoveerd onder de regels van het 'Register Holland'. De stalen romp is aangepast aan ijsgang op zee. Op het onderdek heeft het schip een ruime salon en in het dekhuis is er een gezellige lounge is waar u kunt genieten van het comfort en de mooie uitzichten. Het schip heeft 4 douches (S) en 5 toiletten (T). Zeilen met de Noorderlicht is een fantastische ervaring en zorgt er voor dat u kunt genieten van de rust en de natuur. Ondanks het feit dat de bemanning gedurende de hele tocht zeilt en u door middel van zodiacs aan wal brengt, wordt er van de passagiers verwacht dat zij bereid zijn te helpen bij het zeilen. Als u het wilt, kunt u actief deelnemen aan het zeilprogramma, wachtlopen en leren te werken in een internationaal team van poolreizigers in de traditie van de 19e eeuwse ontdekkers. Er zijn maximaal 20 passagiers aan boord van diverse nationaliteiten waarbij de voertaal zal Engels zijn.
Technische gegevens
Lengte: 46 meter
Breedte: 6,5 meter
Diepgang: 3,2 meter
IJsklasse: versterkte boeg
Snelheid: 6 - 8 knopen
Capaciteit: 20 passagiers
Bouwjaar: 1910
Hutten: 10
Zodiacs: 1De hutten aan boord
2-persoons binnenhutten (met stapelbed)
Aantal: 10 -
-
Vlucht Amsterdam - Oslo - Longyearbyen
Cape Tracks zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen, hierdoor kunnen wij vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen.
VliegtariefHet vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.
BagageDe luchtvaartmaatschappijen hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.
Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigenHet is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen. -
Aankomst en inschepen in Longyearbyen
U komt aan op de kleine luchthaven van Longyearbyen, gelegen op ongeveer 15 minuten rijden van het centrum van de kleine stad. Het zeilschip Noorderlicht wacht op u bij de zogenaamde 'drijvende pier' waar u vanaf 16:00 uur kunt inschepen. Na een welkomstwoord van de kapitein worden de trossen losgegooid en zet het schip koers richting de baai van Trygghamna, waar het voor anker gaat voor de nacht.
Longyearbyen
Longyearbyen is de ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 kilometer lang en niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 meter hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.Svalbard MuseumEen bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities. -
Zeevogelklif Alkhornet
Na het ontbijt wordt u gevraagd zich voor te bereiden op de eerste zodiac landing in Trygghamna, waar u de overblijfselen van een 17e-eeuws Engels walvisstation en een 18e-eeuws jachtstation van de Pomor (Russische jagers) kunt zien. Vanaf hier wandelen we naar de 428 meter hoge Alkhornet klif, waar zo'n 10.000 paren verschillende zeevogels broeden. Deze locatie is zeer geschikt voor het spotten van deze dieren en ijsberen.
Alkhornet, Spitsbergen Svalbard
Alkhornet is een grote klif van zo'n 428 meter hoog. De kliffen zijn samengesteld uit metamorfoserend carbonaatgesteente, meer dan een miljard jaar oud! Er broeden hier tienduizenden zeevogels die onderaan de klif voor voedingsstoffen zorgen. Die voedingsstoffen zorgen weer voor een vruchtbare grond en dus weelderig begroeide toendra. Hierdoor is er een graasgebied voor rendieren, zijn er broedplaatsen voor ganzen en schuilplaatsen voor poolvossen. -
Fuglehuken en Magdalenafjord
In de ochtend verlaten we Grimaldibukta om in noordelijke richting verder te varen in de Forlandsundet. Door de geringe diepgang is het zeilschip Noorderlicht een van de weinige schepen die deze wateren kan bevaren, hoewel de bemanning zich volledig zal moeten concentreren.
Magdalenafjord
De Magdalenafjord is een van de meest betoverende plekken van Spitsbergen. Het landschap is adembenemend. Het is er ruig en spits. Vier prachtige gletsjers komen uit in de fjord: de Gullybreen, Waggonwaybreen, Miethebreen en Brokebreen. Verder ziet u hier veel verschillende soorten planten en kunt u genieten van de details van het adembenemende landschap of van de gestrande ijsschotsen.
-
Walvisvaart geschiedenis
Als we verder naar het noorden varen komen we het eiland Amsterdam tegen. Na de landing krijgt u een uitgebreide lezing over de walvisvaart in Smeerenburg en verplaatst het schip zich naar Sallyhamna waar we voor anker gaan voor de nacht.
Smeerenburg, Amsterdamøya - Spitsbergen
De vlakke landtong aan de oostzijde van Amsterdamøya heet Smeerenburg. Van een afstand is het slechts een saaie zandvlakte waar niets te beleven is. Ooit was dit het centrum van de Nederlandse walvisvaart. Hier werden in de zomer walvissen verwerkt. Hier en daar zijn er nog schamele resten van traanovens, bewoning en graven te vinden. De woon- en werkomstandigheden op de landtong waren toen verre van ideaal. -
De Zeeuwsche Uitkijck
Vandaag plannen we een landing bij Ytre NorkskØya. We kunnen de historische route volgen naar de 150 meter hoge top van het eiland. Als we weer zuidwaarts varen naar Virgohamna, kunt u duidelijk zien waarom Willem Barentsz de naam Spitsbergen gebruikte voor het land dat hij ooit had ontdekt.
Ytre Norskøya
Het kleine eiland Ytre Norskøya van ongeveer 1 km² ligt in het noordwesten van Spitsbergen. Op het eiland bevindt zich een heuvel van 141m hoog, die de Zeeuwen in het verleden gebruikten als uitzichtpost voor walvissen en andere waarnemingen. Daarom noemt men dit punt ook Zeeuwsche Uytkyck. De Zeeuwen vestigden op dit eiland in 1617 traankokerijen. Tegen de helling van de heuvel bevinden zich bijna tweehonderd graven uit de 17e eeuw waarin walvisvaarders zijn begraven.
Vanaf de heuvel is het geregeld mogelijk om de grens van het pakijs te zien. Het uitzicht is prachtig. In de verte kan men onder andere Amsterdamøya (westelijke richting) en Reinsdyrflya (oostelijke richting) zien liggen. Ytre betekent ‘buiten’, Norskøya betekent ‘Noors eiland’.
-
Kongs- en Krossjorden
De volgende ochtend varen we naar de prachtige Kongfjord en Krossfjord waar we begroet zullen worden door het torenhoge gezicht van de "14 juli" gletsjer. Misschien kunnen we ook een landing organiseren op het schiereiland Blomstrandhalvoya.
Krossfjorden
De Krossfjorden heeft een landschappelijke schoonheid. De Lilliehöökbreen en de Fjortende Julibreen (Gletsjer van 14 Juli, genoemd naar de nationale feestdag van Frankrijk) zijn prachtig. Voor de Lilliehöökbreen drijven geregeld afgebrokkelde stukken ijs. Deze gletsjer ligt achter in de Lilliehöökfjorden, een zijtak van de Krossfjorden. Het is een 25 km lange gletsjer, die eigenlijk via de Staxrudfonna en Raudfjordbreen doorloopt naar de Raudforden, de noordkust van Vestspitsbergen.
De Krossfjorden, dat in het verleden door Nederlanders 'Kruys sond' werd genoemd, heeft een lengte van bijna 30 km. Bij de Fjortende Julibreen bevinden zich vogelrijke kliffen, waaronder de drieteenmeeuwen en dikbekzeekoeten broeden. Onder aan de kliffen zijn de hellingen groen van de guano. Hier bloeien verschillende soorten kleurrijke planten. -
Terug naar Longyearbyen en ontschepen
De komende dagen gaan we zuidwaarts en op weg terug naar de Isfjord, indien mogelijk maken we een stop in de beschutte en prachtige baai van St. Johnsfjord of kijken we of we walrussen kunnen spotten bij Poolepynten.
Op de laatste dag is helaas het avontuur door het Arctische landschap van Spitsbergen ten einde. Na het ontbijt wordt u vriendelijk verzocht om voor 09:00 uur van boord te gaan.Longyearbyen
Longyearbyen is de ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 kilometer lang en niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 meter hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.Svalbard MuseumEen bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities. -
Vlucht Longyearbyen - Oslo - Amsterdam
Cape Tracks zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen, hierdoor kunnen wij vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen.
VliegtariefHet vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.
BagageDe luchtvaartmaatschappijen hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.
Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigenHet is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen.
Prijzen
Periode | 26 mei - 2 jun 2024 | 2 - 9 jun 2024 | 9 - 16 jun 2024 |
2-persoons binnenhut | € 5.599 | € 5.599 | € 5.599 |
1-persoons binnenhut | € 3.299 | € 3.299 | € 3.299 |
De genoemde prijzen in het prijstabel zijn vanaf prijzen per persoon, op basis van 2 personen in een 2-persoons binnenhut of op basis van 1 persoon in een 1-persoons binnenhut. Afhankelijk van de reisperiode en beschikbaarheid kunnen de prijzen iets afwijken. Alles is op aanvraag. Vraag vrijblijvend een voorstel aan, dan gaan wij kijken naar de actuele prijzen en beschikbaarheid.
Voorwaarden Swan Expeditions
Inclusief & Exclusief
Inclusief
✓ De reis aan boord zoals aangegeven in de reisbeschrijving✓ Alle maaltijden aan boord gedurende de reis, inclusief snacks, koffie en thee
✓ Diverse havengelden en belastingen tijdens de reis aan boord
✓ AECO toeslagen en overheidsbelastingen
✓ Uitgebreid gepersonaliseerd routeboekje van Cape Tracks
Exclusief
- Vliegtickets, hetzij op lijn- of chartervluchten (tenzij anders aangegeven)- Arrangementen voor en na de reis aan boord
- Paspoort- en visumkosten
- Aankomst- en vertrek belastingen
- Maaltijden aan wal
- Bagage-, annulerings- en persoonlijke verzekeringen (dit wordt sterk aanbevolen)
- Alle verdere uitgaven van persoonlijke aard, zoals extra bagagekosten, gebruik van de bar, telecommunicatie en wasserij
- De gebruikelijke fooi aan het eind van de reis voor stewards en ander personeel aan boord (richtlijnen zullen worden verstrekt)