Op 17 augustus vertrokken we met 6 deelnemers naar Zuid-Noorwegen om de natuur te verkennen en verschillende highlights van het land te bewonderen. We hebben zoveel gezien en gedaan: van E-mountainbiken in de Jotunheimen tot aan sightseeing in Åndalsnes en de Geirangerfjord. Ook bezochten we Lom, het Gjende-meer en het Dovre National Park. We maakten een aantal avontuurlijke wandelingen, proefden heerlijke lokale gerechten en maakten kennis met de unieke Noorse cultuur. En laten we ook uiteraard ons heerlijke verblijf bij Lemonsjø Fjellstue & Hyttegrend niet vergeten!

1. Hedalen Staafkerk
We verlieten de haven van Oslo en zetten koers richting Lemonsjø Fjellstue. We kozen voor een toeristische route om iets meer buiten de gebaande paden te gaan en de groene natuur op te zoeken. Het leek mij leuk om onze lunch op te eten bij Hedalen staafkerk. Dit kleine kerkje uit 1163 ligt in de middle of nowhere in een mooie rustige en groene omgeving. Het was verder gesloten voor bezoek, maar heerlijk om van de rust te genieten en naar de mooie details te kijken van de kerk.

Hedalen Staafkerk Groepsreis

2. Scenic route Valdresflye en Rendieren spotten
De reis ging verder naar het noorden over wegnummer 51, een bepaald traject van deze route gaat over de prachtige Valdresflye. Dit is een bergplateau in het meest oostelijke deel van het Jotunheimen-gebergte. Het is een schitterend ruw gebied met uitzicht op bergtoppen in een maanlandschap. Wat prachtig! Als klap op de vuurpijl zagen we ook nog een drietal rendieren op de hoogvlakte grazen. Een beetje geluk hadden we wel, want het is niet zo gewoonlijk om ze tegen te komen in dit deel van Noorwegen.

Valdresflye Rendieren

3. E-Mountainbiken rond het Tesse-meer
Tijdens onze allereerste volledige dag in Noorwegen maakten we een E-mountainbiketocht langs het meer Tesse in de Jotunheimen regio. Nadat we onze E-Mountainbikes hadden getest, vertrokken we. Het begin was voor velen van de groep even wennen, maar naarmate we verder onderweg waren ging het super! De route ging door uitgestrekte landschappen, door stukjes bos en langs leuke huisjes en boerderijen. Stel je een uitgestrekt landschap voor met grazende koeien, enkele verdwaalde boerderijtjes en op de achtergrond wat bergen. In dit gebied, ongeveer halverwege de tocht, hebben we een stop gemaakt bij Brimi Sæter. Dit bergcafé serveert heerlijke Noorse Wafels, die hebben we hier in het zonnetje op kunnen eten! Daarna volgde de fietstocht verder terug naar de accommodatie. In totaal hebben we ongeveer 42 kilometer afgelegd.

E Mountainbike Tesse

4. Romsdalen
Dit schitterende dal bezochten we op de tweede volle dag in Noorwegen. De route over de E136 die door dit dal slingert met schattige gekleurde houten huisjes langs de weg en indrukwekkende bergwanden is fantastisch! Een bekende bergwand is Trolveggen, waar we op de terugweg een stop bij Trollveggen Besoksentre maakten. Je kijkt hier namelijk naar de hoogste verticale rotsformatie van Noord-Europa van zo’n 1100 meter! Kijkend naar boven voel je jezelf dan opeens erg nietig als persoon. Een andere stop die we maakten langs de E136 was bij de Slettafossen, een prachtige waterval veroorzaakt door de Rauma-rivier die zich door een nauwe kloof perst. Vanaf de brug heb je een fantastisch uitzicht op de waterval en het is zeker een aanrader om de benen te strekken en van het watergeweld te genieten. Je kunt hier tevens ook souvenirs kopen.

Trollveggen%2C Slettafossen

De route door Romsdalen was echter niet de hoofdreden waarom we deze regio bezochten. We reden namelijk naar Åndalsnes om daar met de gloednieuwe gondel naar de top van de Nesaksla berg te reizen. Deze gondel bracht ons in slechts 5 minuten naar de top, zo'n 700 meter boven zeeniveau. Op de top hadden we een 360 graden uitzicht op de indrukwekkende bergtoppen van de Romsdalseggen en de lieflijke vallei met de kronkelende Rauma-rivier. Met een graad of 14, wat wind en zo af en toe een zonnetje was het prima wandelweer!

Romsdalen Gondel Romsdalseggen

5. Geirangerfjord
De prachtige Geirangerfjord staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en dus reden voor een bezoekje. Voordat we het plaatsje bezochten, maakten we een stop bij het uitzichtpunt Flydalsjuvet, waar we allemaal op de plaats Geiranger konden kijken en een stukje van de Geirangerfjord konden zien. Uiteindelijk reden we door naar beneden en kwamen we uit bij de haven. Een fjordcruise door de Geirangerfjord, naar Hellesylt, stond toen op het programma. Onderweg konden we genieten van prachtige watervallen, steile bergwanden en spotten we zelfs bruinvissen! Hoe gaaf! In Hellesylt aangekomen hebben we ook nog even een kijkje genomen bij de prachtige waterval in het centrum van het plaatsje.

Geiranger Fjordcruise%2C Flydalsjuvet%2C Groepsreis

6. Stryn en Hjelle
Op onze terugweg van Hellesylt naar de accommodatie maakten we een extra uitstapje over wegnummer 15 naar Stryn. Vooral de omgeving van Stryn staat bekend om de prachtige natuur en avontuurlijke activiteiten om te ondernemen. We namen een kijkje bij de oude Tonning-brug in het wat oudere centrum van de stad. De gekleurde houten huisjes zijn hier een lust voor het oog. Al snel ging onze route verder naar het verderop gelegen dorpje Hjelle via een adembenemende route over wegnummer 15 langs het Oppstrynsvatnet-meer. Bij Hjelle maakten we een klein uitstapje naar de Glomnesfossen. Het was een flinke, maar korte, klim om de waterval te bezoeken en daar aangekomen voelde je de kracht van de waterval met wat spetters en nevel. Het uitzicht over het smaragdblauwe Oppstrynsvatnet-meer en de bergen was fantastisch! Een heerlijke plek om even de benen te strekken en de natuur in te gaan.

Stryn%2C Glomnesfossen%2C Hjelle%2C Groepsreis

7. Dovrefjell
De volgende dag waren de hoogvlaktes van Dovrefjell onderdeel van het 'decor' waar we in gewandeld hebben. Vanaf de parkeerplaats liepen we naar het viewpoint van Snøhetta, een vierkant gebouw van staal en glas waar we een gaaf uitzicht hadden in de richting van de berg Snøhetta. De wandeling in de uitgestrekte natuur met spectaculaire uitzichten over de hoogvlakte waren weer fantastisch. Een gesprek met de boswachter bij het uitzichtpunt heeft voor sommige van de groep een leuk en interessant gesprek opgeleverd en een aantal anderen volgden een avontuurlijkere afdaling terug naar de parkeerplaats. Ondanks de bewolking en frisse wind was het toch heerlijk om hier van de natuur te genieten.

Dovrefjell Snohetta

8. Cultuur en natuur in Lom
De volgende ochtend stond een bezoek aan de plaats Lom op de planning. Eerst maakten we een wandeling naar de Skimhytta met de groep. Deze wandeling was compleet nieuw voor ons, maar na wat uitzoekwerk door Esther en mij de dag ervoor, leek ons dit een mooie wandeling. We hadden een prachtig uitzicht over de Otta-rivier die hier wat weg heeft van een meer. Het pad was af en toe wat uitdagend, vooral omdat het op sommige stukken smal was en het langs een steile berghelling liep. De route ging merendeels door bebost gebied en eindigde bij Skimhytta, een klein grillhutje. Met de zon die door de bomen scheen, werd het zo nu en dan een heerlijke en ontspannen tocht. Zonder twijfel een van de hoogtepunten van onze reis.

Skimhytta Lom%2C Groepsreis

In de middag stond nog een bezoek aan de Staafkerk van Lom op het bezoek. Deze eeuwenoude houten kerk, een van de grootste en best bewaarde staafkerken van Noorwegen. We maakten kennis met de rijke cultuur en geschiedenis van het land. We kregen in de kerk een rondleiding en konden de opvallende houten structuur en sierlijke drakenkoppen op het dak spotten. Een perfecte afsluiting van de middag in Lom, want het begon daarna te regenen.

Lom Staafkerk%2C Groepsreis

9. Wandeling Gjendehøe
De laatste volledige dag in Noorwegen maakten we met de groep weer een avontuurlijke wandeling. Dit keer een wandeling in het Jotunheimen gebied, tegenover de Besseggen. De wandeling startte in een vallei met leuke boerderijtjes waar je nog lang uitzicht op had. De wandeling naar Gjendehøe is minder uitdagend dan de Besseggen, maar net als de Besseggen biedt deze wandeling een prachtig uitzicht op het smaragdblauwe Gjende-meer. Er stond een harde wind aan de top op zo'n 1250 meter boven zeeniveau, maar het uitzicht was schitterend. De totale wandeling die we hier maakten was ongeveer 6 kilometer en steeg zo'n 400 meter.

Gjendehoe Groepsreis

Ook een groepsreis maken naar Noorwegen?
Sinds vorig jaar zijn we begonnen met het organiseren van een groepsreis naar Noorwegen. Na het succes van vorig jaar én dit jaar, organiseren we volgend jaar ook weer een groepsreis. En goed nieuws: de vertrekdatum staat al vast, namelijk 16 augustus 2025! Wees er snel bij want er zijn slechts 6 plekken beschikbaar!
Kijk hier voor een impressie van afgelopen reis, let wel dat prijzen zullen wijzigen en dat ook een deel van planning kan veranderen.