--> let op; HNL is failliet en zal niet meer varen!
Het was zover, de eerste afvaart vanuit Kristiansand in Noorwegen met de ms Romantika! Ramon en ik waren vanwege de beurs in Noorwegen en aangezien er veel onduidelijk was voor ons, wilden we graag op een van de eerste afvaarten aanwezig zijn om de overtocht zelf te ervaren. Ervaren is toch beter dan er enkel over lezen! Twee andere collega's waren op donderdag bij de opening aanwezig in Eemshaven. In dit blog vertel ik onze eerste ervaringen met Holland Norway Lines (HNL) en hebben we natuurlijk ook enkele foto's gemaakt om een kleine impressie te geven.
Het was zover, de eerste afvaart vanuit Kristiansand in Noorwegen met de ms Romantika! Ramon en ik waren vanwege de beurs in Noorwegen en aangezien er veel onduidelijk was voor ons, wilden we graag op een van de eerste afvaarten aanwezig zijn om de overtocht zelf te ervaren. Ervaren is toch beter dan er enkel over lezen! Twee andere collega's waren op donderdag bij de opening aanwezig in Eemshaven. In dit blog vertel ik onze eerste ervaringen met Holland Norway Lines (HNL) en hebben we natuurlijk ook enkele foto's gemaakt om een kleine impressie te geven.
Vol verwachtingen met Holland Norway Lines naar Eemshaven
HNL heeft de lat voor zichzelf hoog gelegd met alle informatie omtrent cruisen en luxe. Met de ervaringen van andere rederijen in ons achterhoofd gingen we vol verwachting aan boord. Doordat het stormachtig weer is geweest in Nederland kwam de ms Romantika zo'n 3 uur vertraagd aan, rond de klok van 12:00 uur. Op zich geen probleem, want ze hebben tot 3 uur 's middags voordat ze weer gaan vertrekken. Het schip heeft een klein autodek waardoor er zeer strak geparkeerd dient te worden. Zorg dus dat je van te voren al een dag-rugzakje klaar hebt staan, want een achterklep openen was in sommige gevallen lastig.Het was dus de eerste afvaart vanuit Noorwegen, een afvaart die niet erg vlekkeloos verliep. Dit is natuurlijk ook logisch op een van de eerste afvaarten. HNL had zelf ook door dat niet alles geheel vlekkeloos verliep en ondertussen hebben wij een duidelijk bericht ontvangen waarin zij aangeven hard te werken aan deze punten waar kritiek op is geweest. Het inschepen in Noorwegen gebeurt nu in 2 fases zodat alles vlekkeloos verloopt en we hebben de ervaring dat dit ook echt zo is.
De hutten en openbare ruimtes van Holland Norway Lines
Het schip heeft zeer veel hutten van eenvoudig tot iets luxer. De standaard van de hutten ligt over het algemeen iets lager dan de standaard van de Color Line, Stena Line of Fjord Line. DFDS Seaways heeft ook wat verouderde hutten en deze kunnen daar goed aan meten. Je tovert de bank snel om in een bed en ook al is de douche klein, het is wel erg fijn! De openbare ruimtes zijn vanuit de cruise tijd van dit schip erg gericht op drinkmogelijkheden. Er is een ruime lounge waar in de avond een band speelt. Er is een discotheek en daarnaast een pub. De supermarkt en boetiek aan boord zijn vergelijkbaar met de DFDS en Color Line. Alleen waren deze tijdens onze afvaart voor ongeveer de helft gevuld, dat zal met een paar weken wel anders zijn.Eten aan boord van Holland Norway Lines
Wat betreft het eten kun je kiezen uit het buffet, à la carte restaurant (beide op voorhand mogelijk te reserveren) en een ‘Coffee To Go’, bij deze laatste shop kan je geen broodjes kopen, wel iets van gebak of een muffin. Gezien de hoeveelheid mensen die aan boord kunnen is ons advies om de maaltijden op voorhand te reserveren. Wij mochten eten tijdens de eerste zitting om 17:30 tot 19:00 uur. De service is zeer goed! Op dit moment zijn 3 drankjes (waaronder ook wijn en bier) per persoon inbegrepen. Het buffet is eenvoudig maar prima, voor een paar euro extra is het à la carte restaurant zeker een aanrader. Heb je de maaltijden op voorhand gereserveerd dan staan ze op je boord kaart en krijg je daarmee entree tot het restaurant.We hebben ook een kijkje genomen op dek 6 waar de huisdieren verblijven. Er zijn huisdierhutten die hetzelfde formaat hebben als de andere hutten aan boord, alleen hebben ze geen tapijt liggen. Je kan een aardig eindje wandelen buiten op dek 6, dus je kan rustig je hond op deze overtocht meenemen.
Stabiliteit van de Holland Norway Lines tijdens het varen
Het schip is gekozen vanwege de uitstekende eigenschappen voor de Noordzee. Van alle overtochten met een nachtboot was deze overtocht het meest 'onstabiel', dit heeft waarschijnlijk ook te maken gehad met de weersomstandigheden. We hebben van klanten begrepen dat met rustige zee er geen deining te voelen is. Ben je gevoelig voor deining en is de weersvoorspelling niet al te best? Op tijd in bed gaan liggen kan helpen, een pilletje nemen of polsbandjes om doen, of gewoon er niet aan denken en gezellig een drankje in de bar nemen.Onze conclusie
De Holland Norway Lines is zeker niet te vergelijken met de luxe Color Line schepen van Kiel naar Oslo. Ook de Fjord Line schepen van Hirtshals naar Stavanger en Bergen zijn op vele vlakken luxer dan ms Romantika. De route, Eemshaven naar Kristiansand, maakt echter alles goed! Geen files in Duitsland bij Bremen of Hamburg en geen stress om op tijd bij de haven aan te komen, zowel de haven in Kristiansand als de haven in Eemshaven zijn goed bereikbaar.
Inside-information; Holland Norway Lines is aan het kijken naar een tweede schip zodat meer afvaarten kunnen aanbieden en zij hopen over 5 jaar twee eigen schepen te hebben varen. Die zijn dan speciaal ontworpen voor deze route met dus meer auto plekken, groener (duurzamer) betreft uitstoot en beter passend voor de havens.
Nogmaals; Holland Norway Lines werkt op dit moment hard aan de kritiekpunten die wij, net als anderen, hebben ervaren tijdens een van de eerste overtochten. De meeste punten zijn al opgelost of er wordt hard aan gewerkt.
Inside-information; Holland Norway Lines is aan het kijken naar een tweede schip zodat meer afvaarten kunnen aanbieden en zij hopen over 5 jaar twee eigen schepen te hebben varen. Die zijn dan speciaal ontworpen voor deze route met dus meer auto plekken, groener (duurzamer) betreft uitstoot en beter passend voor de havens.
Nogmaals; Holland Norway Lines werkt op dit moment hard aan de kritiekpunten die wij, net als anderen, hebben ervaren tijdens een van de eerste overtochten. De meeste punten zijn al opgelost of er wordt hard aan gewerkt.