Iedereen die geïnteresseerd is in Noorwegen, heeft er wel eens van gehoord: de klassieke kustroute van Bergen naar Kirkenes en weer terug. Deze reis stond hoog op mijn verlanglijstje sinds ik in 2015 Noorwegen ontdekt had als vakantieland. En, nadat de reis door COVID-19 twee jaar lang uitgesteld werd, heb ik de reis samen met mijn toen 80-jarige moeder in oktober 2022 gemaakt. Niet met de Hurtigruten, maar met de ‘concullega’s’ van Havila Kystruten.
Wat is de klassieke kustroute?
Sinds het einde van de 19e eeuw wordt deze route door de rederij Hurtigruten onderhouden om op deze manier de mensen op de moeilijk bereikbare plekken langs de Noorse fjordenkust van post, voedsel en andere belangrijke zaken te voorzien. Het is een soort mini-cruise, maar dan op een schip met hooguit een paar honderd passagiers en geen casino’s, entertainmenthallen en meer van dat soort zaken die je op een groot cruiseschip wel tegenkomt. De route doet in totaal 34 havens aan, zowel op de heenweg als op de terugweg en wordt gezien als één van de mooiste te varen kustroutes ter wereld.
Havila Kystruten
Havila Kystruten is een nieuwe rederij, die sinds 2021 eerst met twee, en inmiddels met vier ultramoderne schepen een aantal ‘slots’ van Hurtigruten overgenomen heeft. De schepen varen op LNG en elektriciteit en zijn dus heel erg vriendelijk voor het milieu. Havila richt zich met de schepen meer op het toerisme, en minder op de genoemde klassieke taken uit het verleden.
Schipfaciliteiten en luxe hutten van Havila
Wat bij het aan boord gaan van het schip (in ons geval de Havila Castor) direct opvalt is de ruime opzet van de dekken. Dit, gecombineerd met de kleuren en materialen die gebruikt zijn, geeft je een gevoel van luxe. Dat wordt eigenlijk alleen maar versterkt wanneer je de hut binnenkomt. In ons geval hadden we een “Seaview Superior Twin” hut, de standaard buitenhut voor 2 personen. De hut is ongeveer net zo groot als een doorsnee hotelkamer en voorzien van een groot raam. Zeer luxe voor een standaard hut! Onze hut bevond zich op dek 4, het laagste (hutten-)dek. Ook dek 5 is een huttendek. Dek 6 is eigenlijk het middelpunt van het schip. Daar zijn de twee restaurants, een cafetaria, een winkeltje en een ruimte waar elke dag uitleg werd gegeven over de planning van de volgende dag en de excursies die dan zouden plaatsvinden. Dek 7 bestaat uit de wat luxere hutten en de sportzalen. Dek 8 is een buitendek met twee jacuzzi’s en dek 9 heeft nog een zeer ruim opgezette lounge- en cocktailbar. Op dek 9 kan je daarnaast rondom de loungebar nog buiten op het dek lopen waardoor je een vrij uitzicht hebt over het Noorse water en het land.
Culinair genieten aan boord van Havila
In het Havrand-restaurant op dek 6 is het slim om na het inchecken direct de tijdsloten vast te leggen voor het ontbijt, de lunch en het diner. Die tijdsloten, inclusief de toegewezen tafel, gelden voor de hele reis. Je hebt dus één vaste plaats voor de maaltijden in het restaurant. Hoewel Havila bij de start van plan was om de maaltijden als lopend buffet te presenteren, zijn ze daar vanaf gestapt en heb je nu een a-la-carte systeem. Je kunt echter bestellen zoveel als je wilt. De inhoud van de kaart bevat grotendeels lokale producten en verandert om de paar dagen, afhankelijk van de regio waarlangs gevaren wordt. En heel eerlijk, het eten aan boord is geweldig!
Excursies en bezienswaardigheden tijdens de reis
Tijdens de reis heb je de gelegenheid om deel te nemen aan verschillende excursies. Met name voor de populaire excursies (bv. die naar de Noordkaap) is het aan te raden deze vooraf bij te boeken. Het is echter ook mogelijk om op het schip nog excursies te boeken, die betaal je dan uiteindelijk wanneer je uitcheckt van het schip. Wij hadden gekozen voor in totaal 7 excursies die vooral in het teken stonden van bustochtjes en korte uitstapjes (i.v.m. de leeftijd van mijn moeder). Tussen de excursies door is er tijdens de reis nog van alles te beleven, zoals de krappe doortocht bij Stokksund tijdens de heenreis (tip: zet je schrap voor de scheepshoorn) en de passage van de Poolcirkel (waarbij koning Njord zijn opwachting maakt om iedereen die dat wil te ‘dopen’ door een soeplepel ijswater in de nek te gieten). Ook meert het schip aan bij verschillende schilderachtige dorpen en steden.
Het weer en het noorderlicht
Één van de redenen waarom mijn moeder zo graag de reis in het najaar wilde maken, was de vurige wens om het Noorderlicht te zien. En die wens is uitgekomen. Niet één keer, maar twee keer. Een fascinerend schouwspel, wat op een deinend schip toch best lastig is vast te leggen op een foto. Naast het Noorderlicht heb je in het voor- en najaar natuurlijk ook kans op slechter weer en dat was bij ons op de terugweg zeker het geval. Storm en metershoge golven zorgen dan weer voor een ander schouwspel, te weten een hevig deinend schip. Gelukkig zijn we allebei niet zeeziek geweest en hebben we eigenlijk alleen maar genoten van de woelige baren.
Een kleine tip
Nog wel een tip van mijn kant: wij vonden de ruimte in tijd tussen de aankomst van het schip in Bergen en het vertrek van het vliegtuig richting Schiphol aan de krappe kant. En omdat we bij aankomst in Bergen door het slechte weer ca. 45 minuten vertraging hadden, werd het nog krapper. We hebben onze vlucht uiteindelijk net gehaald, maar om deze stress te voorkomen zou ik tussen de aankomst van het schip en het vertrek van het vliegtuig nog een nacht in een hotel in Bergen bijboeken. Bergen is een prachtige stad om een dag/avond in te verblijven en het zorgt voor een veel relaxter gevoel aan het einde van de vakantie.
Mijn eindconclusie
Ik beveel deze reis van harte aan bij iedereen die interesse heeft om dit ook een keer mee te maken. Het is naar mijn bescheiden mening een reis die je minstens één keer in je leven gemaakt moet hebben. Met recht bucketlist-materiaal!
Ook een reis met Havila maken?
Er zijn verschillende mogelijkheden om de Noorse kust met Havila te verkennen. Ontdek de gehele Noorse kust zoals in dit blog, tijdens de 12 daagse reis van Bergen naar Kirkenes en weer terug naar Bergen. Ook biedt Havila korte trajecten aan tussen Bergen-Trondheim, Trondheim-Tromsø en Tromsø-Kirkenes. Vraag een vrijblijvend reisvoorstel aan of neem contact op met Cape Tracks en geef je wensen door.
André van der Lee schreef dit gastblog. Wil je ook graag je reisverhaal delen met ons? Stuur een mail naar steef@capetracks.nl en geef je verhaal een podium!
André van der Lee schreef dit gastblog. Wil je ook graag je reisverhaal delen met ons? Stuur een mail naar steef@capetracks.nl en geef je verhaal een podium!