IJsbeer safari, Noord-Spitsbergen
Spot jij de koning van het Noorden?
- Motorschip
- Ortelius
- Spitsbergen
- Hinlopenstraat
- Seven Islands
De reisbeschrijving
Dag tot dag beschrijving
-
Expeditiereis met het Motorschip Ortelius
-
Nachten
7
-
Maaltijden
Volpension
-
Bijzonderheden
Hutten op indeling
Motorschip Ortelius
Het Motorschip Ortelius begon haar bestaan in 1989 als een onderzoeksschip voor de Russische academy of science. In 2011 is het schip opgenomen in de Oceanwide vloot. In 2014 is deck 5 volledig gerenoveerd. Het schip is volledig gerenoveerd tot een schip dat comfortabel plaats kan bieden aan 116 passagiers en is voorzien van een certificaat waaruit blijkt dat het aan de laatste veiligheidseisen voldoet. Het schip is comfortabel en mooi ingericht maar is geenszins een luxe passagiersschip. De reizen naar de Arctische en Antarctische gebieden zijn en blijven in eerste instantie toch onderzoek- en ontdekkingsreizen waarbij er zoveel mogelijk tijd aan land wordt doorgebracht. Dit schip heeft alle capaciteiten om aan die eisen te voldoen. "Ortelius" biedt in 53 hutten met (gedeeld) douche en toilet plaats aan 108 passagiers. De internationale professionele 34-koppige bemanning bestaat onder andere uit 15 cateraars en stewardessen, 5 gidsen, een expeditieleider en een arts.
Technische gegevens
Lengte: 90.95 meter
Diepte 5,4: meter
Capaciteit: 108 passagiers
Gewicht: 4090 ton
Breedte: 17,20 meter
Motoren: 6 ZL 40/48 SULZER
IJs klasse: UL1 (staat gelijk aan 1A)
Bouwjaar: 1989
Snelheid: 10,5 knopen gemiddeld
Hutten: 53
Zodiacs: 11De hutten aan boord
4-persoons hut (douche en toilet)
Aantal: 4
3-persoons hut (douche en toilet)
Aantal: 2
2-persoons hut (douche en toilet)
Aantal: 39
Deluxe hut (douche en toilet)
Aantal: 2
Superior hut (douche en toilet)
Aantal: 6 -
-
Vlucht Amsterdam - Oslo - Longyearbyen
Cape Tracks zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen, hierdoor kunnen wij vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen.
VliegtariefHet vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.
BagageDe luchtvaartmaatschappijen hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.
Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigenHet is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen. -
Inschepen
Op de eerste dag komt u aan in Longyearbyen. Maak een wandeling door deze voormalige mijnstad, waarvan de parochiekerk en het Polar Museum zeker een bezoek waard zijn. In de vroege avond varen we de Isfjord in. Tijdens deze tocht door de 75km lange fjord kunnen we misschien al de eerste walvissen spotten.
Longyearbyen
Longyearbyen is de ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 kilometer lang en niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 meter hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.Svalbard MuseumEen bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities. -
Op weg naar de Raudfjorden
Tijdens de nacht varen we noordwaarts, onderweg naar de Raudfjord. Dit ligt in het noordwesten van Spitsbergen. Spectaculaire gletsjers maken een groot deel uit van deze fjord, het is tevens een geliefde plek voor ringelrobben en baardrobben. Ook biedt deze plek een grote kans op het spotten van de eerste ijsberen. In de loop van de avond varen we verder.
Raudfjord
‘Raud' betekent rood, afgeleid van het rode gesteente uit het Devoon aan de oostzijde van de Raudfjord. Vanuit basiskampen op de oevers vertrekken soms georganiseerde trektochten. Op het einde van de fjord monden enkele mooie gletsjers (Raudfjordenbreen en Chauveaubreen) uit. De fjord ligt in het noorden van Spitsbergen. -
Monaco Gletsjer bewonderen
Afhankelijk van het weer varen we de Liefdefjord in en varen we in de buurt van de 5 kilometer lange indrukwekkende Monaco Gletsjer. De wateren rond de gletsjer zijn een favoriete plek voor duizenden drieteenmeeuwen, maar ook beluga's. Daarnaast zijn ook ijsberen vaak gezien op de gletsjer.
Liefdefjord
De omgeving van de Liefdefjorden is betoverend. Hieraan draagt de indrukwekkende gletsjer Monacobreen veel bij. De fjord kreeg de naam van Prins Albert I van Monaco (1848-1922), die omstreeks 1900 verschillende expedities leidde naar Spitsbergen. De prins kreeg in de buurt van de Liefdefjorden zelfs een stevige berg op zijn naam zonder de top zelf beklommen te hebben: Fyrst Alberts Topp (884 m). -
Hoogtepunten van Hinlopenstraat
Vandaag varen we naar de Hinlopenstraat, de thuisbasis van ringelrobben en baardrobben, ijssberen en ivoormeeuwen. Bij de ingang van dit fjord is er de mogelijkheid om de zeer zeldzame blauwe vinvis te zien. We navigeren in onze zodiacs tussen de ijsschotsen van Lomfjordshalvøya en verkennen de vogelkliffen van Alkefjellet met duizenden dikbekzeekoeten.
Hinlopenstraat / stretet
De Hinlopenstraat is de lange zeestraat tussen Spitsbergen en Nordaustlandet. Deze zeestraat is circa 160 km lang en op zijn smalst ongeveer 10 km breed. Vermoedelijk is de naam ontleend aan een directeur van de Noordsche Compagnie, Thijmen Jacobsz Hinlopen. De Nederlanders noemden Hinlopenstretet ook wel Way Gat. Dat is niet vreemd, want het er kan er flink waaien. In juni en juli kan het drijf- en pakijs in deze zee-engte een obstakel zijn voor schepen. In augustus lukt de doorvaart vaak beter, maar geen enkele schipper geeft hiervoor een garantie af.
-
Bezoek aan Seven Islands
We bereiken het noordelijkste punt van de reis: Phippsøya, onderdeel van de Seven Islands ten noorden van Nordaustlandet. Hier staat u op 81 graden noord, op slechts 1000km van de geografische noordpool. In deze regio leven veel ijsberen, samen met ivoormeeuwen en walrussen. Het schip zal enkele uren in het pakijs verblijven voordat het weer verder gaat varen.
Seven Islands
Seven Islands, ook wel Zeven Eilanden (Sjuøyane) in het Nederlands, is het noordelijkste deel van de archipel van Svalbard. Het ligt zo'n 20 km ten noorden van Nordaustlandet. Zoals de naam al zegt, is dit een groep van zeven eilanden. De drie grootste eilanden zijn Phippsøya, Martensøya, Parryøya. De vier andere eilanden zijn: Nelsonøya, Waldenøya, Tavleøya, Vesle Tavleøya met Rossøy. -
Varen langs de westkust
We vervolgen onze route langs de westkust. De route voert ons door en langs het pakijs en we blijven speuren naar de ijsbeer en de ongrijpbare Groenlandse walvis. Ongeveer 40 nautische mijlen ten westen van Spitsbergen varen we langs de rand van de continentaal plat, waar de gewone vinvis zich in de zomer voedert. Aan de monding van de Kongsfjord zijn er goede kansen om walvissen te zien.
Kongsfjorden
De Kongsfjorden is een toeristische trekpleister. De 22 km lange fjord is over het algemeen gemakkelijk toegankelijk. De Nederlanders noemden de fjord aanvankelijk in de 17e eeuw Engelse Baay vanwege de Britse bedrijvigheid hier. Landschappelijk is het één van de mooiste plekken van de archipel. De gletsjer Kongsbreen grenst op magnifieke wijze aan zee.
-
Meer dieren in het wild spotten
Het eiland Prins Karls Forland is een verzamelplaats voor walrussen. Ze liggen graag uit te rusten op een vlak stuk zand op het langgerekte, ruige eiland. Als alternatief is het mogelijk om de monding van Isfjorden in te varen en te genieten van het uitzicht op Alkhornet. Zeevogels nestelen op de kliffen en poolvossen zoeken op de grond naar gevallen eieren en kuikens, terwijl rendieren grazen op de relatief weelderige vegetatie.
Prins Karls Forland
Het langgerekte eiland Prins Karls Forland wordt door de zeestraat Forlandsundet gescheiden van het hoofdeiland Spitsbergen. Door lastig te bevaren water was deze zeestraat de schrik voor veel walvisvaarders. Alleen kleinere schepen kunnen de zeepassage nemen. Van het zuidpunt (Salpynten) tot het noordpunt (Fuglehuken) van het eiland is de afstand 86 km en de breedte is maximaal 11 km. Zijn steile kusten, hoge bergen tot maximaal 1081 m (hoogste berg: Monacofjellet) en de gletsjers aan de oostzijde maken Prins Karls Forland tot een betoverend mooi eiland. Verder is er de vlakte Forlandsletta, die de bergen Persiskammen en Methuenfjellet in het zuiden met elkaar verbindt.
-
Ontschepen
Vandaag is het de laatste dag en ontschepen we in het administratieve centrum van Spitsbergen: Longyearbyen. Vanaf hier kunt u naar het vliegveld om op eigen gelegenheid uw vlucht naar Amsterdam te pakken.
Longyearbyen
Longyearbyen is de ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 kilometer lang en niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 meter hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.Svalbard MuseumEen bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities. -
Vlucht Longyearbyen - Oslo - Amsterdam
Cape Tracks zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen, hierdoor kunnen wij vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen.
VliegtariefHet vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.
BagageDe luchtvaartmaatschappijen hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.
Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigenHet is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen.
Prijzen
Periode | 12 - 19 jun 2025 | 19 - 26 jun 2025 |
4-persoonshut met patrijspoort | € 3.900 | € 3.900 |
3-persoonshut met patrijspoort | € 4.850 | € 4.850 |
2-persoonshut met patrijspoort | € 5.400 | € 5.400 |
2-persoonshut met raam | € 5.850 | € 5.850 |
2-persoonshut deluxe | € 6.200 | € 6.200 |
2-persoonshut superior | € 7.050 | € 7.050 |
De genoemde prijzen in het prijstabel zijn vanaf prijzen per persoon. Alles is op aanvraag. Vraag vrijblijvend een voorstel aan, dan gaan wij kijken naar de actuele prijzen en beschikbaarheid.
Voorwaarden Oceanwide
Inclusief & Exclusief
Inclusief
✓ De reis aan boord zoals aangegeven in de reisbeschrijving✓ Alle maaltijden aan boord gedurende de reis, inclusief snacks, koffie en thee
✓ Alle Zodiac cruises, excursies aan wal en groepsactiviteiten gedurende de reis
✓ Alle lezingen en presentaties aan boord gegeven door het ervaren expeditieteam
✓ Het gratis lenen van sneeuwschoenen en rubberlaarzen
✓ Transfers en bagageafhandeling tussen de luchthaven, hotels en het schip van en naar Longyearbyen
✓ Diverse havengelden en belastingen tijdens de reis aan boord
✓ AECO toeslagen en overheidsbelastingen
✓ Uitgebreid gepersonaliseerd routeboekje van Cape Tracks
Exclusief
- Bijdrage van € 2,50 aan het Calamiteitenfonds per boeking- Bijdrage van € 5,00 aan de SGR per persoon
- Vliegtickets, tenzij anders aangegeven
- Arrangementen voor en na de reis aan boord
- Paspoort- en visumkosten
- Aankomst- en vertrek belastingen
- Maaltijden aan wal
- Bagage-, annulerings- en persoonlijke verzekeringen (dit wordt sterk aanbevolen)
- Alle verdere uitgaven van persoonlijke aard, zoals extra bagagekosten, gebruik van de bar, telecommunicatie en wasserij
- De gebruikelijke fooi aan het eind van de reis voor stewards en ander personeel aan boord (richtlijnen zullen worden verstrekt)