In de maand augustus maakten we met ons gezin een reis door het prachtige Madagaskar. Een 26 daagse reis waarin we veel moois hebben beleefd en enorm veel van het land hebben gezien. In dit blog delen we een aantal van onze mooiste reismomenten en onze ervaringen van die reis.

Naar Andasibe
Het was een hele uitdaging om Antananarivo weer uit te komen. De auto’s, scooters, fietsers en wandelaars krioelen door elkaar. De wegen zitten vol met kuilen, maar onze Chauffeur Faly zigzagt overal tussendoor. Onderweg was er veel te zien zoals kleurrijke kleine huisjes, marktjes en meer. Daarna gingen we door naar Peyrieras Nature Farm in Mandrake (privépark met veel verschillende reptielen en vlinders) en het aparte gedeelte van het Andasibe National Park. We zagen hier ook prachtige kameleons en gekko’s! Na aankomst bij onze accommodatie hebben we, na even wat rust, een gegidste nachtwandeling gemaakt in het Andasibe National Park! We zagen verschillende dieren waaronder een aantal insecten en amfibieën.

Andasibe Madagaskar

De volgende dag gingen we weer met een gids door de jungle van het Andasibe National Park. Nu gingen we vooral op zoek naar lemuren. Er leven verschillende soorten, maar ze zijn niet makkelijk te spotten, mede omdat ze erg hoog in de bomen zitten. We hadden geluk en hebben toch een paar soorten gezien. Ook hebben we er een aantal gehoord, want met name de Indri’s hebben een eigenaardige en keiharde roep. We hebben ook nog een paar mooie vogels gezien. Na een wandeling van een uurtje of 4 was het tijd voor de lunch. In de middag bezochten we nog het Vakona reservaat waar we met een kano naar het eiland gingen. Op het eilandje leven 4 soorten lemuren, die zijn gered uit gevangenschap en daar worden opgevangen.

Andasibe National Park

Miandrivazo
Onderweg naar Miandrivazo werd de omgeving langzaam anders. Warmer, droger en minder grote dorpjes. Ook de gaten in de weg werden steeds groter. Er waren geen restaurantjes te bekennen op de route, dus hebben we op een kleedje gepicknickt. We hebben ook nog langs de weg suikerriet geproefd. Ze snijden een hele stengel in stukjes en dan kun je het sap eruit sabbelen. Onderweg zagen we tevens nog een Zeboe markt. De kinderen die we onderweg tegenkomen zwaaien en roepen steeds: Salama Vaza. Wat ‘Hello white people’ betekent. Ook zagen we veel rook en brandjes op de bergen. De lokale bevolking doet dit om nieuw gras te laten groeien voor de Zeboe.

Miandrivazo Madagaskar

De boottocht op de Tsiribihina
Tijdens onze reis maakten we een boottocht op de Tsiribihina river van 3 dagen. Bij ons opstappunt stonden lokale kindjes te wachten. “Vaza vaza, comment tu t’appele?” We werden vervolgens uitgezwaaid door onze chauffeur Faly. Hij haalt ons aan het eind van de rivier weer op. We gingen op pad met 1 kapitein, 1 kok, 2 matrozen en onze nieuwe gids voor de boottrip! Onderweg meerden we aan om naar de waterval Anosinampela te lopen. Na een klim van een half uur konden we zwemmen in een adembenemende poel van de waterval. Hoewel het een pittige klim was, was het echt de moeite waard! Daarna werden de tentjes opgezet en werd er een vuurtje gemaakt. Achter de tent konden we in een provisorisch tentje naar het toilet. Onze gids Jozef had zijn gitaar bij en we hebben gezongen en gedanst rond het vuur. Een onbeschrijfelijke eerste nacht. De volgende ochtend werden we wakker op de oever. We zagen de zon opkomen en de mist over de rivier trekken. Zo magisch. Na het ontbijt wandelden we door het dichtstbijzijnde dorpje. De kindjes wilden allemaal hand in hand met je lopen en ze vonden het geweldig als we foto’s namen. Ze hoopten de afdrukken van de foto’s te krijgen via onze gids.

Tsiribihina Boottocht

De boottocht ging verder en onderweg zagen we aan alle kanten van de oever kleine dorpjes. Ook de eerste baobab bomen doemden op en we spotten grote krokodillen en prachtige uilen. In de middag bezochten we nog een keer een dorpje om de eerste baobab bomen te bewonderen. De kinderen liepen allemaal weer mee en wilden van alles laten zien. Ook hebben we hun schooltje gezien. We zetten muziek op en dansten met ze. Echt geweldig! Nog een stukje verder gevaren en het tentje weer opgezet. Nog net op tijd voor de zonsondergang! De volgende ochtend waren we weer vroeg uit de veren en gingen we naar het eindpunt van de boottour.

Tsingy de Bemaraha
Het was weer een vroege ochtend om op pad te gaan naar de Tsingy de Bemaraha. De weg ernaartoe was een volledige zandweg, dus lekker door elkaar geschud. Bij aankomst kregen we een klimgordel aan en begon de 4 uur durende tocht door het prachtige natuurreservaat met gave rosformaties. Het was fysiek best een uitdaging, het klimmen en kruipen. Maar het uitzicht op de Tsingy was echt de moeite waard.

Tsiribihina Bootttocht Madagaskar

Kirindy Reserve en Baobab Avenue
Dit keer gingen we met een pond over. Een hele gebeurtenis op zich. Denk niet dat ze dit soort constructies in Nederland goedkeuren. Tegen 5 uur kwamen we aan bij ons hotel. Leuke huisjes met stromend water. In de avond zijn we op pad gegaan voor een avondwandeling, maar na kwartiertje weer omgekeerd richting de auto. Een buikgriep dat zich onder ons langzaam verspreidde was de reden.

De volgende ochtend gingen we toch weer na het ontbijt richting Kirindy reserve. Dit is geen regenwoud, maar een droog bos. We hebben een uurtje gewandeld en we hadden het geluk om de Fossa te zien en weer verschillende vogels en lemuren. Daarna gingen we terug naar het hotel om af te koelen in het zwembad. Rond 3 uur vertrokken we richting Baobab Avenue om de zonsondergang te kijken. Daarna moesten we door en kwamen we aan bij ons volgende hotel waar we werden binnengehaald met live muziek. Onze huisjes stonden aan het strand en waren van alle gemakken voorzien.

Kirindy En Baobab

Ranomafana
Vandaag stond een wandeling door de jungle op het programma. Bij de ingang kregen we weer een gids mee. We deden onze “HEMA” poncho’s aan en merkten al snel dat wij zelf ook een bezienswaardigheid waren. Een bijzondere ervaring was het! De grote bladeren, de vele soorten planten, de rivier , de mega bamboe scheuten en een aantal dieren. Door de vele regen lieten helaas wel een aantal dieren het voor ons afweten. Bij terugkomst (nat) lekker gedoucht. s’ Middags hebben we geluncht en daarna moesten we ons een beetje zien te vermaken want verder is er niet zoveel te doen rond het hotel, maar het is een prachtige locatie.

Fianarantsoa en Ambalavao
In de ochtend zijn we naar een waterval gelopen en hebben we rondgekeken bij het hotel. Daar bleek de Malagassische girafkever op een blad te zitten. Gave beestjes! Daarna reden we richting Fianarantsoa, waar we een ontspannen citytour hebben gemaakt in de oude stad Antanàna Ambony. De gids (heel jong) wist er alles over te vertellen. Onderweg kwamen we een ringstaartmaki tegen. Na de lunch gingen we verder richting Ambalavao. Onderweg nog gestopt bij een kleine onderneming waar ze zijde maken, ook leuk om te zien.

Fianarantsoa Ambalavao

Ranohira
Na het ontbijt vertrokken we vanuit Ambalavao richting het nabijgelegen privé reservaat d’Anja. Hier hebben we een paar uurtjes rondgelopen met een gids en 2 dierenspotters. Het park wordt verzorgd door de omliggende dorpjes en met het entree geld worden de dorpjes geholpen door bijvoorbeeld het bouwen van scholen, het verschaffen van rijst en granen. Een goed project dus! Onderweg werden we blij verrast door de vele ringstaart maki’s. Fantastisch om daar tussen te lopen. We hadden geluk, want 2 dagen geleden was er een ringstaart maki geboren, dus wij konden op kraamvisite! Verder zagen we onder andere verschillende kameleons, medicinale planten en een horror spin. Klimmen in lianen, klauteren over rotsen, prachtige uit-/vergezichten en wederom een uniek insect gespot (de Flatida rosea). Deze ziet eruit als een soort mier met een witte pluim erbovenop en wordt later een vlinder. Wat een moois allemaal!

Isalo National Park
In het Isalo National Park maakten we een wandeling van 12 kilometer. Dit was denk ik by far de mooiste wandeling van de vakantie. Uit de bergen kwamen de ringstaart maki’s van alle kanten aanlopen. De wandeling ging op en af en we zagen mooie vogels onderweg. Vervolgens belandden we ineens in de Blue lagoon, waar we konden zwemmen. Geweldig! Daarna gingen we weer verder op pad en vonden we onderweg ook een schorpioen. Uiteindelijk kwamen we aan bij een picknick plek waar we een lunch hadden. We hadden een plekje naast de waterval waar de ringstaart maki’s zaten te azen op ons fruit. Na de lunch zijn we nog richting de Black pool en de Blue pool gelopen (twee prachtige zwempoelen). In de avond dronken we cocktails by the sunset die speciaal waren klaargezet bij een canyon. Weer een unieke ervaring!

Isola National Park

Nosy Be
Slapen met het geluid van de zee op de achtergrond en wakker worden in een paradijs van fluitende vogels en een heerlijk frisse zeewind. Bij het ontbijt spotten we de Zwartsnavel IJsvogel die alleen voorkomt in Madagaskar en de Comoren. Zo mooi! De mannen hebben gekajakt en de rest van de dag hebben we heerlijk gezwommen in de zee en op een bedje geluierd. Rond half zes gaat hier de zon alweer onder en hebben we weer mooie plaatjes kunnen schieten. Ook vertrokken we hier de volgende ochtend met een bootje om op zoek te gaan naar walvissen. Helaas hadden we geen geluk. Daarna hebben er drie van ons gezin gezwommen tussen de zeeschildpadden. Vervolgens zijn we aan land gegaan voor de lunch en aan het eind van de dag weer terug naar het hotel.