Eind mei ben ik op studiereis geweest naar Tahko en omgeving in het Fins merengebied. Tahko of Tahkovuori is een dorp in de gemeente Kuopio, aan de ene kant omringd door de Tahkoberg en aan de andere kant door het Syvärimeer. Het is vooral bekend als een ski resort, maar Tahko heeft ook veel te bieden in de andere seizoenen. Hier kun je genieten van de rustige natuur, spa's, verschillende restaurants en vele verschillende activiteiten. Tijdens mijn reis heb ik verschillende activiteiten ondernomen. Lees hieronder welke (zomerse) activiteiten ik aanraad.

1. Bezoek aan de Forest spa Lahde bij de Panorama Landscape Hotel
Onze eerste overnachting was in het Panorama Landscape hotel. Het hotel is gelegen bovenaan de berg en heeft een adembenemend uitzicht op het meer. Naast prachtige suites met grote glazen wanden beschikt het hotel over 4 verwarmde zwembaden, een ijsbad en 3 verschillende sauna's. De sauna's zijn uniek en brengen elk een andere ervaring met zich mee. De rooksauna wordt één keer per dag verwarmd en de temperatuur varieert gedurende de dag. De Laude sauna is groot en licht, met een grote glazen wand die uitzicht biedt over het hele meer. En mijn favoriet: de boomtopsauna, is gebouwd op dezelfde hoogte als de hoogste bomen in Tahko en heeft een hout gestookte saunakachel. In de zwembaden zijn geen bubbels of jets aanwezig, alles is hier gericht op rust. Dit was een ongelooflijke ervaring en ik zou het iedereen aanraden die Tahko bezoekt. Zelfs als je niet in het hotel verblijft, is het zeker de moeite waard!

Panorama Landscape
© Panorama Landscape Hotel

2. Geniet van de culinaire beleving bij Havu Kitchen & Bar
Na een ontspannende middag in de spa gingen we naar de Havu Kitchen & Bar. Het is een restaurant in het hoofdgebouw van het Panorama Landscape hotel en biedt een fantastische ervaring. Het eten is een combinatie van de Scandinavische puurheid beïnvloed door Oost-Aziatische cuisine. Ze gebruiken altijd verse lokale ingrediënten en daardoor verandert de menukaart voortdurend. Ze zijn open voor het ontbijt, lunch en diner. Voor het diner bieden ze twee unieke verrassingsmenu's van 6 en 4 gangen aan. Dit is een must voor iedereen die een luxe eetervaring wil beleven.

Havu Kitchen %26 Bar 3

3. E-fatbiken rondom de Tahkoberg
De tweede dag zat vol activiteiten. De eerste activiteit was e-fatbiken. Dit was mijn eerste ervaring met de e-fatbike, maar na een korte uitleg van alle knopjes en hendels, was alles duidelijk. Met een helm op reden we het bos in. Er zijn verschillende routes qua lengte en moeilijkheidsgraad die je kan ontdekken. Onze route was een korte van maar 6 kilometer, maar op sommige momenten behoorlijk pittig. Onderweg stopten we bij een paar prachtige uitzichtpunten.

E Fat Biken

4. Met de zipline naar beneden
Bovenaan de Tahko berg vind je onder andere de zipline. De zipline loopt langs de ski piste, gaat over het meer en eindigt uiteindelijk aan de andere kant van het meer vlakbij het Sokos hotel Tahko en een aantal restaurants. Het is de langste zipline in Finland (1km lang) en het duurt ongeveer 1 minuut voordat je over bent. We kregen een helm en een veiligheidsgordel met alle toebehoren. Daarna liepen we naar de zipline waar de medewerker alles nogmaals uitlegde. Het was de eerste keer voor mij dat ik ging ziplinen en ik heb hoogtevrees. Ik was vreselijk zenuwachtig en vond het het heel spannend. Op het moment dat ik losgelaten werd en geen contact meer had met de aarde was mijn angst weg. Genietend van het prachtige uitzicht over het hele dorp en het meer, met de wind in mijn gezicht kwam ik aan de andere kant waar een medewerker mij uit de veiligheidsgordel hielp. Dit was mijn favoriete activiteit en is echt een aanrader!

Zipline

5. Kanoën op het meer Syväri
De volgende activiteit van de dag was kanoën op het meer. Dat had ik ook nooit gedaan, maar ik was heel erg benieuwd naar de ervaring. We waren verdeeld in stellen en elk stel kreeg een eigen kano, 2 peddels en 2 zwemvesten. We kregen uitleg hoe we moesten peddelen en de gidsen hielpen ons het water in. Eén gids leidde de groep en de andere gids bleef achteraan om een overzicht te houden op de groep. Al snel wisten we allemaal wat we moesten doen om in een rechte lijn te blijven varen. Wat was het prachtig hier en rustig! De gidsen leidden ons naar een klein verborgen eiland. Hier heeft de gemeenschap een overdekte grill-hut gebouwd waar iedereen gebruik van kan maken. Omdat het een hele tijd niet regende mochten we helaas geen vuur maken om worstjes te bakken voor de lunch. In plaats daarvan genoten we van de lokale hartige lekkernijen en een warme drank. Na een half uurtje was het tijd om terug te gaan. En deze keer hadden we de wind in onze rug en gingen we dus sneller. De hele activiteit, inclusief lunch, duurde ongeveer 3 uur.

kanoen

Enkele andere activiteiten die de moeite waard zijn:
In de zomer: wandelen, hiken, Tahko panoramatrap beklimmen, vissen, golfen.
In de winter: skiën, snowboarden, cross-country skiën, sneeuwschoenwandelen, ijsvissen, sneeuwscootertochten.

Ook de omgeving van Tahko bezoeken?
We bieden verschillende reizen aan naar Finland, echter komt de regio Tahko nog niet specifiek in ons aanbod voor. Mocht je deze regio toch graag willen bezoeken dan kunnen we uiteraard kijken naar de verschillende mogelijkheden. We stellen graag een reis op maat voor je samen.