Ontdek Noord-Spitsbergen
Ontdek en verken het noorden van Spitsbergen
- Motorschip
- Hondius
- Noord-Spitsbergen
- Raudfjorden
- Monaco Gletsjer
De reisbeschrijving
Dag tot dag beschrijving
-
Expeditiereis met het Motorschip Hondius
-
Nachten
7
-
Maaltijden
Volpension
-
Bijzonderheden
Hutten op indeling
Motorschip Hondius
Oceanwide’s nieuwste en geavanceerde expeditieschip Motorschip Hondius voldoet aan de meest recente en hoogste eisen voor passagiersschepen (Polar Class 6) en wordt gebouwd in overeenstemming met de regels van de recente ‘Polar Code’. De Hondius wordt het eerste schip dat is gebouwd volgens de ‘LR PC6’ klasse en voldoet hiermee aan de laatste en strengste regels van het ‘Lloyd’s Register’ voor ‘Polar Class 6’ schepen. De hoogste Pool klasse notering voor ijsversterkte schepen. Het schip zal ook volledig voldoen aan de verplichte eisen van de ‘Polar code’, opgesteld door de ‘International Maritime Organization’ (IMO) voor het veilig navigeren in en het beschermen van het Pool milieu. Tijdens een expeditie staan er 72 bemanning en stafleden (expeditie en hotelstaf inbegrepen) tot de beschikking van de passagiers. De Hondius is uitgerust met 2 hoofdmotoren en kan een maximale snelheid behalen van 15 knopen.
Technische gegevens
Gewicht: 5590 ton
Lengte: 107,60 meter
Breedte: 17,6 meter
Diepte: 5,3 meter
Motoren: 2 x ABC hoofdmotoren; totaal 4,200 kW
Snelheid: 15 knopen
Vlag: Nederlandse
Capaciteit: 174 passagiers
IJs klasse: Polar Class 6
Bouwjaar: 2018
Hutten: 82
Zodiacs: aanwezigDe hutten aan boord
4-persoons hut (douche en toilet)
Aantal: 4
3-persoons hut (douche en toilet)
Aantal: 2
2-persoons hut patrijspoort (douche en toilet)
Aantal: 28
2-persoons hut raam (douche en toilet)
Aantal: 14
2-persoons deluxe hut (douche en toilet)
Aantal: 11
2-persoons superior hut (douche en toilet)
Aantal: 8
Junior suites (douche en toilet)
Aantal: 8
Grand suites met balkon (douche en toilet)
Aantal: 6
Hondius Suite (douche en toilet)
Aantal: 1 -
-
Vlucht Amsterdam - Oslo - Longyearbyen
Cape Tracks zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen, hierdoor kunnen wij vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen.
VliegtariefHet vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.
BagageDe luchtvaartmaatschappijen hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.
Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigenHet is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen. -
Inschepen in Longyearbyen
Vandaag komt u aan in Longyearbyen. Dit is het administratieve centrum op het grootste eiland van de Spitsbergen archipel. Geniet voor het aan boord gaan van een wandeling door dit voormalige mijnstadje. Een bezoek aan het het houten kerkje en het indrukwekkende poolmuseum zijn zeker de moeite waard.
Longyearbyen
Longyearbyen is de ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 kilometer lang en niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 meter hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.Svalbard MuseumEen bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities. -
Onderweg naar Raudfjorden
Gedurende de nacht varen we naar Raudfjorden, gelegen in het noordwesten van Spitsbergen. Deze prachtige fjord wordt gedomineerd door spectaculaire gletsjers en is een geliefde plek voor ringelrobben, baardrobben en vaak ook ijsberen. De kliffen in de fjord bieden ook plaats aan grote kolonies Dikbekzeekoeten en Drieteenmeeuwen.
In de avond varen we langs het eiland Moffen dat net gelegen is boven de 80e breedtegraad.Raudfjord
‘Raud' betekent rood, afgeleid van het rode gesteente uit het Devoon aan de oostzijde van de Raudfjord. Vanuit basiskampen op de oevers vertrekken soms georganiseerde trektochten. Op het einde van de fjord monden enkele mooie gletsjers (Raudfjordenbreen en Chauveaubreen) uit. De fjord ligt in het noorden van Spitsbergen. -
Magnifieke Monaco Gletsjer
Vandaag bezoeken we, wanneer mogelijk, de Liefdefjord en varen daar richting het bijna 5 kilometer brede front van de Monaco gletsjer. De Liefdefjord is een gebied waar regelmatig nog ijsberen worden gespot. Het water voor het gletsjerfront is een interessant gebied voor duizenden Drieteenmeeuwen.
Liefdefjord
De omgeving van de Liefdefjorden is betoverend. Hieraan draagt de indrukwekkende gletsjer Monacobreen veel bij. De fjord kreeg de naam van Prins Albert I van Monaco (1848-1922), die omstreeks 1900 verschillende expedities leidde naar Spitsbergen. De prins kreeg in de buurt van de Liefdefjorden zelfs een stevige berg op zijn naam zonder de top zelf beklommen te hebben: Fyrst Alberts Topp (884 m). -
Stukje geschiedenis
We varen via de Beverleysundet, genoemd door de Britse poolreiziger Parry in 1827 en bevaren door de Zweeds-Russische Arc-of-Meridian expeditie in 1898, richting het noorden. Vanaf hier varen we langs Scoresby eiland de Rijpfjorden binnen.
In deze afgelegen fjord verborg de duitse Wehrmacht een geheim weerstation; Haudegen, dat tot na de duitse capitulatie, tot september 1945 werd bemand. Het station is nu een beschermd monument en is niet meer te bezoeken.Rijpfjorden Spitsbergen
Rijpfjorden is een fjord aan de noordkant van Nordaustlandet, Svalbard. Het fjord heeft een lengte van ongeveer 40km en een breedte van ongeveer 12km. Eerder heette het ook wel: Rypefjorden, Red Currant Bay en Ripsbai. De fjord is vernoemd naar de Nederlandse ontdekkingsreiziger Jan Rijp.
-
Het noordelijke gevoel
We bereiken Phippsøya, een van de Zeven Eilanden, een groep ongerepte eilanden ten noorden van Nordaustlandet. Hier bevinden we ons op bijna 81 graden noorderbreedte en slechts 1000 kilometer van de geografische Noordpool. IJsberen bevolken deze regio, samen met Walrussen en Ivoormeeuwen.
Vanaf hier varen we verder noordwaarts, naar onze noordelijkste positie, om vervolgens westwaarts te varen richting het Continentaal Plat. OndertussenSeven Islands
Seven Islands, ook wel Zeven Eilanden (Sjuøyane) in het Nederlands, is het noordelijkste deel van de archipel van Svalbard. Het ligt zo'n 20 km ten noorden van Nordaustlandet. Zoals de naam al zegt, is dit een groep van zeven eilanden. De drie grootste eilanden zijn Phippsøya, Martensøya, Parryøya. De vier andere eilanden zijn: Nelsonøya, Waldenøya, Tavleøya, Vesle Tavleøya met Rossøy. -
Bezoek aan Prins Karls Forland
Op het eiland Prins Karls Forland vinden we een rustplaats van Walrussen, hoewel de kans er is dat de walrussen in deze tijd van het jaar hier al vertrokken zijn richting het noorden.
Een alternatief is de mooie St. Jonsfjord of Trygghamna, in de monding van de Isfjord. Hier broeden op de grote vogelklif Alkhornet vele tienduizenden zeevogels. Onder de klif, zijn vaak poolvossen te zien.Prins Karls Forland
Het langgerekte eiland Prins Karls Forland wordt door de zeestraat Forlandsundet gescheiden van het hoofdeiland Spitsbergen. Door lastig te bevaren water was deze zeestraat de schrik voor veel walvisvaarders. Alleen kleinere schepen kunnen de zeepassage nemen. Van het zuidpunt (Salpynten) tot het noordpunt (Fuglehuken) van het eiland is de afstand 86 km en de breedte is maximaal 11 km. Zijn steile kusten, hoge bergen tot maximaal 1081 m (hoogste berg: Monacofjellet) en de gletsjers aan de oostzijde maken Prins Karls Forland tot een betoverend mooi eiland. Verder is er de vlakte Forlandsletta, die de bergen Persiskammen en Methuenfjellet in het zuiden met elkaar verbindt.
-
Ontschepen in Longyearbyen
Onze terugkeer naar het kleurrijke stadje Longyearbyen betekent het einde van een prachtige reis. In Longyearbyen gaan we ontschepen voor een transfer naar de luchthaven en de vlucht naar huis op eigen gelegenheid.
Longyearbyen
Longyearbyen is de ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 kilometer lang en niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 meter hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.Svalbard MuseumEen bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities. -
Vlucht Longyearbyen - Oslo - Amsterdam
Cape Tracks zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen, hierdoor kunnen wij vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen.
VliegtariefHet vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.
BagageDe luchtvaartmaatschappijen hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.
Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigenHet is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen.
Prijzen
Periode | 9 - 16 jun 2025 | 16 - 23 jun 2025 | 23 - 30 jun 2025 |
4-persoonshut patrijspoort | € 3.900 | € 3.900 | € 3.900 |
3-persoonshut patrijspoort | € 4.850 | € 4.850 | € 4.850 |
2-persoonshut patrijspoort | € 5.400 | € 5.400 | € 5.400 |
2-persoonshut raam | € 5.850 | € 5.850 | € 5.850 |
2-persoonshut deluxe | € 6.200 | € 6.200 | € 6.200 |
Superior | € 7.050 | € 7.050 | € 7.050 |
Junior Suite | € 8.050 | € 8.050 | € 8.050 |
Grand suite met privé balkon | € 8.700 | € 8.700 | € 8.700 |
De genoemde prijzen in het prijstabel zijn vanaf prijzen per persoon. Alles is op aanvraag. Vraag vrijblijvend een voorstel aan, dan gaan wij kijken naar de actuele prijzen en beschikbaarheid.
Voorwaarden Oceanwide
Inclusief & Exclusief
Inclusief
✓ De reis aan boord zoals aangegeven in de reisbeschrijving✓ Alle maaltijden aan boord gedurende de reis, inclusief snacks, koffie en thee
✓ Alle Zodiac cruises, excursies aan wal en groepsactiviteiten gedurende de reis
✓ Alle lezingen en presentaties aan boord gegeven door het ervaren expeditieteam
✓ Transfers en bagageafhandeling tussen de luchthaven, hotels en het schip van en naar Longyearbyen
✓ Diverse havengelden en belastingen tijdens de reis aan boord
✓ AECO toeslagen en overheidsbelastingen
✓ Uitgebreid gepersonaliseerd routeboekje van Cape Tracks
Exclusief
- Bijdrage van € 2,50 aan het Calamiteitenfonds per boeking- Bijdrage van € 5,00 aan de SGR per persoon
- Vliegtickets, tenzij anders aangegeven
- Arrangementen voor en na de reis aan boord
- Paspoort- en visumkosten
- Aankomst- en vertrek belastingen
- Maaltijden aan wal
- Bagage-, annulerings- en persoonlijke verzekeringen (dit wordt sterk aanbevolen)
- Alle verdere uitgaven van persoonlijke aard, zoals extra bagagekosten, gebruik van de bar, telecommunicatie en wasserij
- De gebruikelijke fooi aan het eind van de reis voor stewards en ander personeel aan boord (richtlijnen zullen worden verstrekt)