Eindelijk was het zover, we mochten meevaren met Havila! Havila Kystruten is een Noorse rederij die sinds kort de klassieke kustreis tussen Bergen en Kirkenes vaart. Daarmee heeft de Hurtigruten sinds tientallen jaren er een concurrent bij. De Hurtigruten is zoals je wellicht weet een zeer bekende rederij in Noorwegen, het is een begrip. Toen ik hoorde dat ik een halve reis mee zou varen met Havila was ik direct enthousiast. Van de 11 afvaarten die de Hurtigruten altijd had, worden er binnenkort vier afvaarten door Havila overgenomen. Op dit moment vaart er één schip van Havila en vanaf 10 mei 2022 zal het tweede schip starten met de route. Begin 2023 zullen de vier schepen volledig operatief zijn en varen volgens dezelfde route zoals Hurtigruten dat doet. Ik mocht een tijdje verblijven op het schip en kon in de tussentijd ervaring opdoen.
De reis naar het Havila schip
Voor deze gelegenheid had ik mijn vader meegenomen om ook een eerlijke mening te krijgen van een 65-plusser (sorry pap!). De vlucht naar Bergen verliep voorspoedig en ik had ervoor gekozen om niet de standaard transfer of taxi te nemen, maar de lightrail (OV). Havila wil ook inzetten op een jonger publiek, dus voor mij een reden om de lightrail te testen. Je koopt op de luchthaven een kaartje van NOK40 per persoon, voor een senior kost een kaartje NOK20 per persoon. Het ticket is 90 minuten geldig en in elk geval veel goedkoper dan de kosten van een transfer. De tram vertrekt elke 5 minuten richting het centrum van Bergen en de rit duurt zo'n 45 minuten. Aangekomen in het centrum was het een kleine kilometer lopen naar de kade. Met onze lichte koffers was dit te doen. Ik zou het wel afraden als je met 23 kilogram bagage achter je aan zou moeten lopen, dan is het toch beter om per taxi of bus tot aan de kade te reizen.Inchecken bij Havila
We kwamen tegelijk aan met een groep reizigers uit Duitsland waardoor we bij de check-in in een rij kwamen te staan. De check-in verliep uiteindelijk best spoedig en we kregen onze boardingpassen. De koffers werden ingenomen en die zouden we bij de hut terugzien. Na het inchecken liepen we naar de grotere hal waar een veiligheidsvideo werd afgespeeld. Vervolgens werd aan boord vrijwel meteen advies gegeven om een creditcard te registreren en maaltijdzittingen van tevoren vast te leggen. We hadden meteen een drankpakket afgesloten, hiermee bespaarden we ongeveer NOK500 op 30 drankjes. Op een halve reis met 2 personen leek ons dat een mooie besparing. We kozen voor de vroege zitting, maar een dag later hebben we dit toch laten aanpassen naar de tweede zitting. Op dat moment gelukkig zonder al teveel moeite alles kunnen aanpassen en regelen.De hutten aan boord van Havila
Om 18.00 uur waren de hutten klaar en stonden de koffers klaar in de hutten. We hebben de spullen in onze hutten gelegd en zijn daarna naar het restaurant gegaan. De binnen-hutten zijn kleiner vergeleken met die van de Hurtigruten, aangezien ze één stapelbed hebben met een kleine bank en een douche/toilet. De superior hutten zijn allemaal iets groter en ruimer. De suites hebben over het algemeen een privé balkon en meer ruimte. De bedden zijn van zeer goede kwaliteit en ook de badkamers van alle gemakken voorzien. In het restaurant worden alle maaltijden uitgeserveerd en zijn er geen buffetten. De reden waarom er geen buffetten zijn, is om de grote hoeveelheid afval tegen te gaan. Er zijn enkele vaste maaltijden de hele reis lang en er zijn maaltijden die om de 3 dagen wisselen. Daarnaast is het mogelijk om tegen toeslag van de 'gold kaart' andere maaltijden te bestellen. Het lijkt een beetje op tapas en ze geven je advies hoeveel te bestellen. Je kan altijd bijbestellen als je nog iets anders wenst te eten. We hebben elke keer heerlijk gegeten! Wel een tip voor het ontbijt: vergeet niet je complete ontbijt te bestellen. Dus ook los het brood, de boter en andere producten. Anders krijg je bijvoorbeeld een eitje zonder brood.Gemeenschappelijke ruimtes en het expeditieteam aan boord
De gemeenschappelijke ruimtes zijn bijna volledig omgeven met grote ramen waardoor het zeer comfortabel is om in die ruimtes te verblijven. De bar biedt lekkere drankjes aan, er is een café voor als je nog een 'late night snack' wilt. Ook kun je altijd thee, koffie en water halen aan boord. De sauna en de sportruimte hebben we ook uitgeprobeerd en die zijn ons goed bevallen. Aan boord is de voertaal Noors, alle bemanning dient Noors te spreken. Uiteraard spreekt het personeel ook prima Engels of Duits. Het expeditieteam bestaat uit twee personen die ondersteuning bieden bij het boeken van excursies en informatie verschaffen over alles gedurende de reis. Dit is anders dan aan boord van de Hurtigruten waar het expeditieteam speciale excursies aanbiedt voor de wat actievere gasten.Een andere wending van de reis met Havila
Helaas mochten we uiteindelijk niet vertrekken vanuit Bergen, maar hebben we ons wel 3 volle dagen aan boord kunnen vermaken en de service goed kunnen uitproberen. Dit schip is geleased via een Russisch bedrijf, ondertussen zijn de banden daarmee al volledig verbroken en is er een nieuwe Noorse investeerder gevonden. Zodra het papierwerk geregeld is zal het schip weer mogen varen. De andere schepen liggen op dit moment (april 2022) nog in Turkije in een scheepswerf en worden spoedig overgedragen aan Havila. Hiervoor is al een Noorse investeerder gevonden waardoor deze schepen niet voor hetzelfde probleem komen te staan. We komen zeker terug om een reis te maken met Havila, want de basis ervaring was zeer goed!Wat is dan het verschil tussen Havila en Hurtigruten?
• Havila heeft 4 nieuwe schepen laten bouwen, Hurtigruten vaart met de 'oudere' geüpgraded postboten;• Havila vaart groener dan Hurtigruten;
• Tarieven van Havila zijn veelal gunstiger dan tarieven van Hurtigruten, met name voor single reizigers.
Reizen met Havila?
Havila vaart het hele jaar door tussen Kirkenes en Bergen en stopt onderweg bij 34 havens. Ook biedt Havila korte trajecten aan tussen Bergen-Trondheim, Trondheim-Tromsø en Tromsø-Kirkenes. Deze verschillende reizen met Havila boeken wij graag voor u. En wie weet vaar jij binnenkort de prachtige route langs de adembenemende Noorse kust.