Spitsbergen rond
Spitsbergen Rond
- Motorschip
- Ortelius
- Spitsbergen
- Hinlopenstraat
- Bråsvell gletsjer
De reisbeschrijving
Dag tot dag beschrijving
-
Expeditiereis met het motorschip Ortelius
-
Nachten
9
-
Maaltijden
Volpension
-
Bijzonderheden
Hutten op indeling
Motorschip Ortelius
Het Motorschip Ortelius begon haar bestaan in 1989 als een onderzoeksschip voor de Russische academy of science. In 2011 is het schip opgenomen in de Oceanwide vloot. In 2014 is deck 5 volledig gerenoveerd. Het schip is volledig gerenoveerd tot een schip dat comfortabel plaats kan bieden aan 116 passagiers en is voorzien van een certificaat waaruit blijkt dat het aan de laatste veiligheidseisen voldoet. Het schip is comfortabel en mooi ingericht maar is geenszins een luxe passagiersschip. De reizen naar de Arctische en Antarctische gebieden zijn en blijven in eerste instantie toch onderzoek- en ontdekkingsreizen waarbij er zoveel mogelijk tijd aan land wordt doorgebracht. Dit schip heeft alle capaciteiten om aan die eisen te voldoen. "Ortelius" biedt in 53 hutten met (gedeeld) douche en toilet plaats aan 108 passagiers. De internationale professionele 34-koppige bemanning bestaat onder andere uit 15 cateraars en stewardessen, 5 gidsen, een expeditieleider en een arts.
Technische gegevens
Lengte: 90.95 meter
Diepte 5,4: meter
Capaciteit: 108 passagiers
Gewicht: 4090 ton
Breedte: 17,20 meter
Motoren: 6 ZL 40/48 SULZER
IJs klasse: UL1 (staat gelijk aan 1A)
Bouwjaar: 1989
Snelheid: 10,5 knopen gemiddeld
Hutten: 53
Zodiacs: 11De hutten aan boord
4-persoons hut (douche en toilet)
Aantal: 4
3-persoons hut (douche en toilet)
Aantal: 2
2-persoons hut (douche en toilet)
Aantal: 39
Deluxe hut (douche en toilet)
Aantal: 2
Superior hut (douche en toilet)
Aantal: 6 -
-
Vlucht Amsterdam - Oslo - Longyearbyen
Cape Tracks zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen, hierdoor kunnen wij vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen.
VliegtariefHet vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.
BagageDe luchtvaartmaatschappijen hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.
Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigenHet is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen. -
Inschepen in Longyearbyen
Longyearbyen, de administratieve hoofdstad van de archipel Svalbard waarvan West-Spitsbergen het grootste eiland is. U kunt wandelen rond deze voormalige mijnstad, waarvan de parochiekerk en het Polar Museum zeker een bezoek waard zijn. In de omgeving van Longyearbyen zijn meer dan 100 soorten planten geregistreerd. In het begin van de avond zal het schip vertrekken naar Isfjorden, waar u in de monding van de fjord misschien al uw eerste dwergvinvis kunt spotten.
Longyearbyen
Longyearbyen is de ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 kilometer lang en niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 meter hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.Svalbard MuseumEen bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities. -
Bezoek aan Krossfjorden
Noordwaarts varend langs de westkust bereiken we in de ochtend de Krossfjord. Hier gaan we de Zodiacs in voor een cruise in de Fjortende Julibukta, met op de achtergrond het indrukwekkende blauwwitte front van de 14 Juli gletsjer. Op ijsschotsen liggen vaak Baardrobben uit te rusten.
Krossfjorden
De Krossfjorden heeft een landschappelijke schoonheid. De Lilliehöökbreen en de Fjortende Julibreen (Gletsjer van 14 Juli, genoemd naar de nationale feestdag van Frankrijk) zijn prachtig. Voor de Lilliehöökbreen drijven geregeld afgebrokkelde stukken ijs. Deze gletsjer ligt achter in de Lilliehöökfjorden, een zijtak van de Krossfjorden. Het is een 25 km lange gletsjer, die eigenlijk via de Staxrudfonna en Raudfjordbreen doorloopt naar de Raudforden, de noordkust van Vestspitsbergen.
De Krossfjorden, dat in het verleden door Nederlanders 'Kruys sond' werd genoemd, heeft een lengte van bijna 30 km. Bij de Fjortende Julibreen bevinden zich vogelrijke kliffen, waaronder de drieteenmeeuwen en dikbekzeekoeten broeden. Onder aan de kliffen zijn de hellingen groen van de guano. Hier bloeien verschillende soorten kleurrijke planten. -
Magnifieke Monaco Gletsjer
Afhankelijk van het weer varen wij Liefdefjorden binnen, in het zicht van de 5 kilometer lange zijde van de steile Monaco-gletsjer. Het water voor deze gletsjer is een favoriete voedingsplek voor duizenden drieteenmeeuwen en de basis van het ijs is een populair jachtgebied voor ijsberen.
Door weersomstandigheden kan er worden gekozen voor een alternatieve route langs de westkust.Liefdefjord
De omgeving van de Liefdefjorden is betoverend. Hieraan draagt de indrukwekkende gletsjer Monacobreen veel bij. De fjord kreeg de naam van Prins Albert I van Monaco (1848-1922), die omstreeks 1900 verschillende expedities leidde naar Spitsbergen. De prins kreeg in de buurt van de Liefdefjorden zelfs een stevige berg op zijn naam zonder de top zelf beklommen te hebben: Fyrst Alberts Topp (884 m). -
Het noordelijke gevoel
Ten noorden van Nordaustlandet hopen we vandaag het meest noordelijke punt van de reis te bereiken bij de Sjuøyane, oftewel de Zeven Eilanden. Hier bevinden we ons dichtbij de 81 graden noorderbreedte en slechts 1000 kilometer van de geografische Noordpool. Hier heeft u een grote kans om ijsberen, walrussen en ivoormeeuwen te zien!
Nordaustlandet
Nordaustlandet is een erg ontoegankelijk eiland: het ligt vrijwel gedurende het hele jaar in het pakijs. Het grootste deel is bedekt met ijskappen en gletsjers. De twee grootste ijskappen zijn: Vestfonna en Austfonna, gescheiden door Rijpdalen. Met een oppervlakte van 15.000 km² is het eiland het op twee na grootste eiland van de Svalbard archipel. In het zuiden en oosten botst men vanuit zee tegen een muur van ijs van de Austfonna op, die 200km lang en hier en daar 35m hoog is. Na Antarctica en Groenland is Austfonna de derde grootste ijskap ter wereld.
-
Hinlopenstraat
Vandaag varen we de Hinlopenstraat binnen, een spectaculaire zeestraat tussen Spitsbergen en Nordaustlandet. Houd goed in de gaten of u nog blauwe vinvissen ziet! We maken een wandeling over de toendra van het Lomfjordshalvøya en bekijken vanaf de zodiacs de vogelkliffen van Alkefjellet met tienduizenden dikbekzeekoeten en drieteenmeeuwen.
Bij Torrelneset verkennen we de polaire woestijn van Nordaustlandet; 's werelds derde grootste ijskap, die niet ver hiervandaan in zee uitkomt. Het is ook mogelijk dat we hier Walrussen gaan zien.
Door weersomstandigheden kan er worden gekozen voor een alternatieve route.Hinlopenstraat / stretet
De Hinlopenstraat is de lange zeestraat tussen Spitsbergen en Nordaustlandet. Deze zeestraat is circa 160 km lang en op zijn smalst ongeveer 10 km breed. Vermoedelijk is de naam ontleend aan een directeur van de Noordsche Compagnie, Thijmen Jacobsz Hinlopen. De Nederlanders noemden Hinlopenstretet ook wel Way Gat. Dat is niet vreemd, want het er kan er flink waaien. In juni en juli kan het drijf- en pakijs in deze zee-engte een obstakel zijn voor schepen. In augustus lukt de doorvaart vaak beter, maar geen enkele schipper geeft hiervoor een garantie af.
-
Bezoek aan Barentsøya
In de Freemansundet, de vrij nauwe doorgang tussen Barentsøya en Edgeøya, zijn we van plan om op Sundneset aan land te gaan bij een oude pelsjagershut. We maken een stevige wandeling over de toendra en gaan op zoek naar rendieren en brandganzen.
Later op de dag varen we zuidwaarts, mogelijk richting Diskobukta of naar Kapp Lee. Op Kapp Lee zijn er resten te vinden van een oude nederzetting van Russische pelsjagers, de Pomoren.Barentsøya
Tot ver in de 19e eeuw dacht men dat Barentsøya geen eiland was, maar verbonden was met Vestspitsbergen. De Noorse robbenjagers ontdekten dat Barentsøya wel een eiland was. De afstand van Frankenhalvøya, het noordelijk schiereiland van Barentsøya, tot de kust van Vestspitsbergen is ongeveer vijf kilometer. Het eiland is ongeveer acht keer zo groot als Texel. Bovendien liggen er kleine eilandjes in de nauwe zeestraten tussen beide eilanden Heleysundet en Ormholet.
-
Ruige rotsen
We beginnen de dag rustig en varen de spectaculaire Hornsund binnen, genietend van het landschap met steile bergen. De Hornsund is één van de meest ruige fjorden van Spitsbergen. De berg Hornsundtind reikt tot 1431 meter. Er zijn wel 14 prachtige gletsjers in het gebied en er bestaat een grote kans op ontmoetingen met zeehonden en ijsberen. Gedurende de nacht varen we naar de Bellsund.
Hornsund
De zuidelijkste fjord van Spitsbergen, Hornsund, heeft een lengte van bijna 25km. Een Britse walvisvaarder vond hier in 1610 een gewei en noemde de fjord ‘Horne Sound'. De Hornsund is een prachtige fjord waarop grote gletsjers zoals de Stoorbreen, Hornbreen en Hansbreen uitmonden. De bergen maken een sterk alpine indruk. De Hornsundtind, gelegen aan de zuidzijde, is met 1431m de hoogste berg in de omgeving. Langs de fjordkust kan men resten tegenkomen van de vroegere walvisvaart en expedities.
-
Flora, fauna en geschiedenis
Vandaag bezoeken we de Bellsund, een van de grootste fjordsystemen van Spitsbergen en een bijna lieflijke groene fjord. De oceaanstromingen zorgen ervoor dat dit gebied gemiddeld wat warmer is dan andere gebieden in de archipel, wat zich uit in de weelderig begroeide toendra in de fjord.
Op Ahlstrandhalvøya gaan we aan land bij de monding van de Van Keulenfjorden. Hier liggen stapels botten van Beluga's als overblijfsel van de jacht op deze dieren in de 19e eeuw. In de namiddag varen we een van de fjorden binnen, waar we een uitgestrekte toendra kunnen verkennen.Van Keulenfjord
De Van Keulenfjorden heeft een lengte van ongeveer 30km en vormt een van de hoofdvertakkingen van de Bellsund. Aan de ingang van de fjord ligt een klein eilandje, Eholmen. Het dankt zijn naam aan de hier nestelende eidereenden. Aan het einde van de fjord ligt de grote Nathorstbreen aan het zeewater.
-
Ontschepen in Longyearbyen
De reis is ten einde gekomen. We ontschepen in Longyearbyen, het administratieve centrum van Spitsbergen, voor de reis terug naar huis.
Longyearbyen
Longyearbyen is de ‘hoofdstad' van Spitsbergen ligt aan de zuidoever van de Adventfjorden. Door het plaatsje stroomt de Longyearelva. De huizen liggen min of meer als een lint langs deze beek, de wijk Nybyen aan de Vei 100 vormt het einde van Longyearbyen. Het dorpscentrum bevindt zich op 750 m van de kustlijn. Longyearbyen is slechts ongeveer 3,5 kilometer lang en niet dicht bebouwd. Het plaatsje ligt in een dal met de rug naar de 1050 meter hoge Nordenskioldfjellet. Longyearbyen is als veel noordelijke nederzettingen: klein en de uitdaging ligt vooral buiten het dorp.Svalbard MuseumEen bezoek aan het Svalbard Museum is zeker de moeite waard. Het heeft een interessante collectie over de poolgebieden, de geschiedenis van Spitsbergen, de mijnbouwindustrie en de pool expedities. -
Vlucht Longyearbyen - Oslo - Amsterdam
Cape Tracks zoekt de voor u beste vliegmogelijkheid uit qua prijs en tijd. Wij werken met de meeste luchtvaartmaatschappijen samen, hierdoor kunnen wij vluchten naar alle bestemmingen voor u regelen.
VliegtariefHet vliegtarief is een dagprijs, gebaseerd op de vluchttarieven zoals deze op de dag van boeking van toepassing zijn. Deze tarieven kunnen per dag veranderen, dus ook hoger worden. Dit is afhankelijk van het aantal geboekte passagiers. Bij boeking zullen we dan ook van de op dat moment geldende prijs uitgaan.
BagageDe luchtvaartmaatschappijen hanteren verschillende regels omtrent ruim- en handbagage. Indien u uw eigen ski’s of huisdier mee wilt nemen dient u dit bij boeking aan ons door te geven. De kosten hiervoor zijn over het algemeen het gewicht van de mee te nemen extra’s voor de prijs van overbagage.
Vluchtgegevens kunnen tussentijds wijzigenHet is zeer raadzaam om uw vluchtgegevens te controleren voordat u op reis gaat. De nieuwste informatie kunt u vinden op de websites van de diverse maatschappijen.
Prijzen
Periode | 3 - 12 jul 2025 | 12 - 21 jul 2025 | 21 - 30 jul 2025 | 30 jul - 8 aug 2025 |
4-persoonshut patrijspoort | €5.150 | €5.150 | €5.150 | €5.150 |
3-persoonshut patrijspoort | vol | vol | vol | vol |
2-persoonshut patrijspoort | €7.450 | €7.450 | €7.450 | €7.450 |
2-persoonshut raam | €8.050 | €8.050 | €8.050 | €8.050 |
2-persoonshut deluxe | €8.650 | €8.650 | €8.650 | €8.650 |
Superior | €9.700 | €9.700 | €9.700 | €9.700 |
De genoemde prijzen in het prijstabel zijn vanaf prijzen per persoon. Alles is op aanvraag. Vraag vrijblijvend een voorstel aan, dan gaan wij kijken naar de actuele prijzen en beschikbaarheid.
Voorwaarden Oceanwide
Inclusief & Exclusief
Inclusief
✓ De reis aan boord zoals aangegeven in de reisbeschrijving✓ Alle maaltijden aan boord gedurende de reis, inclusief snacks, koffie en thee
✓ Alle Zodiac cruises, excursies aan wal en groepsactiviteiten gedurende de reis
✓ Alle lezingen en presentaties aan boord gegeven door het ervaren expeditieteam
✓ Het gratis lenen van sneeuwschoenen en rubberlaarzen
✓ Transfers en bagageafhandeling tussen de luchthaven, hotels en het schip van en naar Longyearbyen
✓ Diverse havengelden en belastingen tijdens de reis aan boord
✓ AECO toeslagen en overheidsbelastingen
✓ Uitgebreid gepersonaliseerd routeboekje van Cape Tracks
Exclusief
- Bijdrage van € 2,50 aan het Calamiteitenfonds per boeking- Bijdrage van € 5,00 aan de SGR per persoon
- Vliegtickets, tenzij anders aangegeven
- Arrangementen voor en na de reis aan boord
- Paspoort- en visumkosten
- Aankomst- en vertrek belastingen
- Maaltijden aan wal
- Bagage-, annulerings- en persoonlijke verzekeringen (dit wordt sterk aanbevolen)
- Alle verdere uitgaven van persoonlijke aard, zoals extra bagagekosten, gebruik van de bar, telecommunicatie en wasserij
- De gebruikelijke fooi aan het eind van de reis voor stewards en ander personeel aan boord (richtlijnen zullen worden verstrekt)